1- کلاس A
این اطلاعات AIS شامل اطلاعات استاتیکی، دینامیکی و اطلاعات مربوط به سفر می گردد.
سفر
|
دینامیک
|
استاتیک
|
آبخور شناور
|
موقعیت شناور
|
شماره IMO
|
محموله خطرناک
|
زمان UTC
|
CALL SIGN & NAME
|
مقصد و ETA
|
مسیر برروی زمین COG
|
طول و عرض
|
|
سرعت نسبت به زمین SOG
|
نوع شناور
|
|
سمت HEADING
|
محل موقعیت آنتن ثابت
|
|
وضعیت دریانوردی
|
|
|
نوع چرخش ROT
|
|
درماه دسامبر سال 2000 میلادی ، IMO الحاقیه ای به شماره Res.MSC73/21-add.2 را به SOLAS اضافه نمودند که شامل تناژ شناورها برای مراتب نصب AIS می گردد. این الحاقیه شامل کلیه شناورهای بالای 300 تن درسفرهای بین المللی ، کشتی های باربری سنگین تر از 500 تن درمسیرهای غیر بین المللی و همه کشتی های مسافربری گردیده که از اول ماه جولای 2002 به آب انداخته شدند. تقسیم بندی کشتیها بر اساس این گروه به شرح ذیل است:
1-1. کشتی های مختلف در مسیرهای بین المللی
· کشتی های مسافربری با هرتناژ قبل از اول ماه جولای 2003.
· شناورهای تانکر تا قبل از اولین بازرسی ایمنی و یا قبل از اول ماه جولای 2003.
· کشتی های دیگر به جز مسافربری و تانکرها
2-1. کشتیهای باری درمسیرهای بین المللی
· کشتی های سنگین تر از 50000 تن قبل از اول جولای 2004
· کشتی های سنگین تر از 10000 تن وزیر 50000 تن قبل از اول جولای 2005.
· کشتی های سنگین تر از 3000 تن و زیر 10000 تن قبل از اول جولای 2006 .
· کشتی های سنگین تر از 300 تن و زیر 3000 تن قبل از اول جولای 2007.
3-1. کلیه کشتیها درمسیرهای داخلی
· کلیه شناورها تا قبل از اول ماه جولای 2008.
2- کلاس B
برای شناورهایی که عضو سولاس نمی باشند و گروه A را رعایت نمی کنند، باید از استاندارد بین المللی ( IEC 62287 ) که در سال 2003 ابلاغ شده است پیروی نمایند. فرق کلاس B با بقیه در این است که برخی از اطلاعات را ارسال نمی نمایند مانند نرخ چرخش ROT ، آبخور، وضعیت دریانوردی ، مقصد و ETA و.....
البته هنوز تاریخ دقیق و اجباری برای تجهیز این گونه شناورها درقوانین بین المللی تعیین نشده است .
3- کلاس C (کلاس جستجو و نجات دریایی)
این کلاس AIS دراصول راهنمای IALA کاملا" برای استفاده جستجو و نجات دریایی (SAR) بعنوان یک وسیله کمک ناوبری تعریف شده است که البته قید گردیده است که هواپیمای SAR نیز می تواند به این سیستم مجهز شود. تحقیقات در این زمینه کماکان ادامه دارد و هنوز وضعیت نهایی برای آن تعریف نشده است .
4- کلاس D
این کلاس AIS یا Aids to Navigation نقش اساسی را در مدیریت کنترل شناورها ایفا می نماید. این کلاس می تواند نقش اولیه را در تشکیل کانالهای رادیویی ایستگاه AIS ، بعنوان یک تکرارکننده، انتشار دهنده و دوباره اطلاعات دریایی را از دیگر ایستگاه ها دریافت نماید.
اهداف کاربری این سیستم عموما" بشرح ذیل می باشد:
1- Vessel Collision Avoidance
2- کمک ناوبری شناورها
همانگونه که در IALA GUIDE-LINE نیز آمده ، اخطار داده شده است که ضرورتی جهت نصب تجهیزات AIS برای کلیه شناورها نبوده وحتی اگر به AIS مجهز هستند دربعضی شرایط بایستی سیستم موصوف را خاموش نگاه دارند. یکی از دلایل عمده در این زمینه تبادل حجم وسیع اطلاعات در شرایط خاص بوده که خود می تواند موجب بروز اختلالات رادیویی گردد.
لازم به یاد آوری است که هرچند زمان نصب AIS مشخص و برای کشورهای متعاهد الزام آور شده است لیکن بدلیل تجربه اندک کاربردی آن ، بدون شک اینگونه سیستم های الکترونیکی تغییرات بنیادی را درپی خواهند داشت و به همین دلیل سازمان بین المللی MO از کمیته ( MSC ( Maritime Safety Committee درخواست نموده است تا تجدید نظرهای لازم را درکلیه قطعنامه های موجود در این زمینه بعمل آورده وتغییرات احتمالی بهینه را پیشنهاد نماید.
مسلما" دریانوردان با تجربه و کارآمد از این دستگاه بعنوان ابزارکمکی استفاده کرده و هرگز بعنوان پدیده ای مستقل برای جلوگیری از تصادم و... استفاده نخواهد نمود.
از سوی دیگر ، شرکت های معتبر جهانی سازنده این نوع دستگاها نیز ، همزمان با پیشرفت علوم و فناوری و کسب تجربه ، تغییرات بهینه را در راستای رفع کمبودها اعمال خواهند نمود.